EasyHits4U.com - Your Free Traffic Exchange - 1:1 Exchange Ratio, 5-Tier Referral Program. FREE Advertising!
The Best Traffic Exchange

2016. június 30., csütörtök

Vértes

2015. október 3

Csákberény környékén kirándultunk a következő útvonalon:
Csákberény - Strázsa-hegy - Köves-völgy - Ugró-völgyi-lyuk - Pap-irtás - Piroska emlékoszlop - Csákberény

Majd utána elmentünk Gántra a volt bauxitbányához.

Az út első fele 13 km míg a másik fele 5 km volt.

Amikor Csákberénybe megérkeztünk arra gondoltunk olyan időnk lesz mint Drégelyi túránkon, mert nagyon borult volt az idő és mindenki felkészült a legrosszabbra.
Szerencsékre ilyen időjárási változások nem történtek a túránkon nagyon szép és napos időnk volt valamint nem túl meleg.
Az utunk a zöld sáv jelzésen indult és egy 450-500 m magas sziklás domb megmászásra próbálkoztunk. Az út eleje nagyon sima volt.

Érkeznek a többiek
Csak a kijelölt turista út mentén láthattunk szikla képződményeket. Majd a utunk második feléhez érve én és 2 másik társam leváltunk a csapatról mivel a kicsit nehezebb úton elkeveredtünk a többiektől és jó negyedórányi előnyre tettünk szert. Emiatt egy nehezebb terepet kerestünk és találtunk magunknak. Ahol az erdő mélyére tévedtünk és az út vadcsapásokon haladt tovább majd a sziklákhoz érve el is tűnt előlünk.
Míg ők ketten elindultak a hegylába felé egy egykor volt patak avaros medrében és egy szőlőshöz mentek ahonnan nagyon gyorsan a Borászok útján visszajutottak a kiindulási ponthoz addig én kerestem egy felfelé vezető útnak nem nevezhető kijárt felületet és nagy küzdelem árán felkapaszkodtam a hegytetőre és megpróbáltam utolérni a többieket. Ami a Piroska-emlékhelynél meg is történt. Így a 15 perces előnyből jó 10 perces hátrányt szedtem össze. Mindenki visszaért bár egy személy nem épségben mert a lábát erősen húzta a néhány héttel korábbi műtéte még nem múlt el teljesen és rá sérült, a buszra felszállva elindultunk a következő állomásunkhoz Gántra.

Gánt:
Gánton a Bauxitföldtani Parkot kerestük fel.
Itt található a GCGant láda is amit becserkésztem.
Az egykori bauxitbánya külszíni fejtése igazi mars-béli táj a Vértes hegységben. Informatív tanösvény kalauzolja végig a területen a látogatókat az év minden napján szabadon megtekinthető 1-1,5 órás földtörténeti kikapcsolódás keretében.
A bánya 1920-ban kapott jelentőséget ekkor fedezték fel. hogy a környéken jelentős mennyiségű bauxit található. 1926-ban nyitották meg a külszíni bányát. Az 1930-as években a világ legismertebb bányája volt. A II. Világháborúban Németország foglalta le a teljes kapacitását, a csúcstermelése 1953-ban 600.000 tonna volt. Öt különböző helyen is bányásztak Gánt közelében, de a 80-as évekre a bányák kimerültek 87-ben meg is szűnt a bányászat azóta egy kivételével rekultiválták a bányákat több-kevesebb sikerrel. A 80-as évek hozták létre ezt a páratlan szabadtéri geológiai múzeumot.